Πόλωση ή προοπτική;

Τις τελευταίες ημέρες στην πόλη μας παρατηρείται έξαρση της πολιτικής πόλωσης. Ακούγονται εκφράσεις για «πουράτους», «σκαφάτους», επιχειρηματικά συμφέροντα που ζητούσαν προνόμια και συνεπώς θα λεηλατούσαν τον δήμο αν δεν παρεμποδίζονταν (χωρίς να κατονομάζονται).

Ο Μαξ Βέμπερ στο βιβλίο του «Η πολιτική ως κάλεσμα και ως επάγγελμα», δίνει τον ορισμό της πολιτικής:

«Πολιτική είναι ο αγώνας για την απόκτηση ισχύος μέσα σε ένα κράτος ή ανάμεσα σε διαφορετικά κράτη».

Η παλαιοκομματική αντίληψη ερμηνεύει τον παραπάνω ορισμό ως «μάχη», ως ανταγωνισμό για την επικράτηση του αρχηγού και της ομάδας του.

Αυτή η αντίληψη είναι τοξική και οδηγεί σε πολιτική πόλωση. Είναι διχαστική. Χωρίζει του πολίτες σε «εμείς» και «εσείς». Δεν ασχολείται με τη λύση των προβλημάτων, αλλά μόνο με την κατάκτηση της εξουσίας για ιδιωφελείς σκοπούς.

Πυροδοτεί το κλίμα. Δημιουργεί «εχθρούς». Είναι εμπόδιο στην πρόοδο και την προοπτική. Δημιουργεί κλίμα οπαδών ποδοσφαιρικής ομάδας και «κατεβάζει» την πολιτική και τον διάλογο σε κουβέντα καφενείου.

Απαξιώνει και λοιδορεί ανθρώπους γιατί έχουν διαφορετική άποψη. Γιατί δεν είναι του ιδίου φυράματος.

Μας δυσκολεύει όλους!

Είναι όμως απαραίτητη όταν απουσιάζει η πολιτική.

Πρόκειται για ένα πρωτόγονο εργαλείο στα χέρια όσων δεν διαθέτουν επιχειρήματα, γιατί απευθύνεται στα κατώτερα ένστικτα και προσπαθεί να μεταβάλλει τον σκεπτόμενο πολίτη σε όχλο. Γιατί ο όχλος δεν σκέφτεται και χειραγωγείται εύκολα. Διψάει για συνθήματα και «εχθρούς».

Μπαίνουμε σε επικίνδυνες ατραπούς και αχαρτογράφητα νερά.

Στις 8 Οκτωβρίου θα διεξαχθούν οι δημοτικές εκλογές. Η εκλογική διαδικασία είναι η κορύφωση της δημοκρατίας. Η στιγμή της ψηφοφορίας είναι ίσως η μοναδική στιγμή που όλοι είμαστε ίσοι και «μετράμε» το ίδιο. Που καταργείται οποιαδήποτε ταξική διαφορά.

Ο δημότης κρατάει στα χέρια ένα πανίσχυρο εργαλείο. Την ψήφο του.

Και επειδή είναι πανίσχυρη, έχει χρέος να τη διαχειριστεί με σύνεση!

Τι θέλει να ακούσει;

Συνθήματα ή επιχειρήματα;

Ποιος θέλει να τον εκπροσωπήσει και να παλέψει για αυτόν;

Ένας εξουσιομανής πολιτικάντης, μια ελλιπής  προσωπικότητα ή κάποιος που θέλει να υπηρετήσει την πόλη του;

Τι κριτήρια πρέπει να πληροί αυτός που θα ζητήσει την ψήφο του;

Για να ψηφίσει κάποιον και να έχει απαιτήσεις από αυτόν θα πρέπει πρωτίστως να δει τον χαρακτήρα του και να τον αξιολογήσει με αυστηρά κριτήρια:

  • Είναι ένας άνθρωπος με αρχές και συνείδηση ή η συνείδησή του λειτουργεί a la carte, ανάλογα με το συμφέρον του;
  • Πως συμπεριφέρεται στους αδύνατους και στους μη προνομιούχους; Τους αντιμετωπίζει με σεβασμό ή απλώς με συγκατάβαση και ψεύτικη ευγένεια προκειμένου να πετύχει το σκοπό του;
  • Είναι αυστηρός με τον εαυτό του ή διυλίζει τον κώνωπα όταν κρίνει τους άλλους και καταπίνει την κάμηλον όταν πρόκειται για τον εαυτό του;
  • Είναι έντιμος; Το έχει δείξει στην επαγγελματική του διαδρομή;
  • Είναι δίκαιος;
  • Είναι αξιόπιστος;
  • Είναι ένας άνθρωπος που θα θέλαμε να συναναστραφούμε ή είναι κάποιος που υποδύεται τον σπουδαίο· ένας γαϊδαράκος που φορά λεοντή;
  • Μπορεί να σε εμπνεύσει; Να σε κοιτάξει στα μάτια και να τον πιστέψεις ότι θέλει να κάνει το σωστό; Να σε πείσει ότι έχει στόχο να εξυπηρετήσει τον δημότη και όχι αλλότρια συμφέροντα;
  • Σέβεται τον λόγο του;
  • Είναι νοικοκύρης στη δουλειά του;
  • Σέβεται τους συνεργάτες του;
  • Εξελίσσεται; Προοδεύει;
  • Είναι σοβαρός και μετρημένος άνθρωπος ή είναι κάποιος στερημένος, κάποιος συμπλεγματικός που απλώς διψά για εξουσία;
  • Ποια είναι η άποψη της κοινωνίας γι’ αυτόν;
  • Είναι ικανός; Έχει αποδείξει την ικανότητά του;
  • Ακούει τις καλές ιδέες των άλλων; Μαθαίνει από αυτούς που έχουν γνώση και εμπειρία του θέματος; Εξελίσσεται; Ή είναι ένας άνθρωπος με στενή αντίληψη που διαθέτει στόμφο και «γνώση» επί παντός επιστητού;
  • Μοιράζεται τον ίδιο κώδικα αξιών με εσένα που θα τον ψηφίσεις;

Και αυτά είναι τα ελάχιστα και πολύ βασικά γνωρίσματα του χαρακτήρα που πρέπει να διαθέτει κάποιος για να ασχοληθεί με την πολιτική.

Ο Αγάθων μέσα σε τρεις μόνο γραμμές περιέγραψε τα πάντα περί Αρχής (Εξουσίας)

Σε ελεύθερη μετάφραση και ερμηνεία περιγράφει αυτά που πρέπει να πληροί όποιος ζητά την ψήφο των δημοτών:

Θα πρέπει λοιπόν να έχει πάντοτε στον νου του ότι
Πρώτον, διοικεί ανθρώπους, με ατέλειες και αδυναμίες, με αιτήματα και παράπονα δίκαια ή/και παράλογα. Σε κάθε περίπτωση όμως πνευματικά όντα και όχι ζώα. Συνεπώς θα πρέπει να τους φέρεται ανάλογα.

Δεύτερον, ότι διοικεί σύμφωνα με τους νόμους (γραπτούς και άγραφους). Άρα,  είναι απαράδεκτο να εκτρέπεται σε αμετροέπειες, υπερβασίες, αυθαιρεσίες και αδικίες.

Τρίτον, ότι η εξουσία δεν είναι αιώνια και κάποια στιγμή θα εκπέσει της αρχής. Άρα, όταν απομακρυνθεί από την εξουσία θα πρέπει να έχει αφήσει αγαθές εντυπώσεις, τόσο για τις ικανότητές του όσο και για τις αρετές του.

Αυτός λοιπόν που θα ζητήσει την ψήφο σου θα πρέπει να μπορεί να σε πείσει ότι μπορεί να είναι ο κομιστής της αλλαγής που θα αλλάξει την πόλη. Που θα παλέψει για την πρόοδο και τη δημιουργία. Που θα αλληλοεπιδρά με ενεργούς και υπεύθυνους πολίτες για το καλό της πόλης.

Κανένας δεν πρέπει να παγιδευτεί από «επαγγελματίες» που χρησιμοποιούν ξύλινο λόγο, λέγοντας λέξεις στη σειρά χωρίς κανένα νόημα. Από ανθρώπους που μιλάνε με βαθιά φωνή, στόμφο, πομπώδες ύφος καρδιναλίων και λένε κοινοτυπίες.

Κανένας ψηφοφόρος δεν πρέπει να παρασυρθεί από τις σειρήνες. Οφείλει να αναζητήσει και να ψηφίσει αυτούς που θα υπηρετήσουν και θα αλλάξουν την πόλη.

Είμαι ένας από τους υποψηφίους που θα ζητήσουν την ψήφο σας στις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου και θα τη ζητήσω με την παράταξη Πνοή Δημιουργίας.

Ζητάω να με κρίνετε και εμένα με όλα τα παραπάνω κριτήρια, και εάν πιστεύετε ότι μπορώ να προσφέρω στην πόλη, να με τιμήσετε με την ψήφο σας.

Να με κρίνετε με αυστηρότητα και ψυχραιμία.

“Τον άρχοντα τριών δει μέμνησθαι:
Πρώτον ότι ανθρώπων άρχει.
Δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει.
Τρίτον ότι ουκ αεί άρχει.”

Αγάθων ο Τεισαμενού (447-401 π. Χ.)

Αθανάσιος (Θάνος) Δούρος του Ιωάννη
Προγραμματιστής-Αναλυτής Πληροφοριακών Συστημάτων, Τραπεζικός
Υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την Πνοή Δημιουργίας

 

 

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε τα προηγούμενα άρθρα μου:
Θέλει αρετή και τόλμη για να αλλάξει η Κόρινθος
Πόση ακόμη παρακμή μπορούμε να αντέξουμε;

By Θάνος Δούρος

ΣΧΕΤΙΚΑ